Calcutta - Reisverslag uit Calcutta, India van maaike dungen - WaarBenJij.nu Calcutta - Reisverslag uit Calcutta, India van maaike dungen - WaarBenJij.nu

Calcutta

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

12 Maart 2010 | India, Calcutta

Twee dagen terug is het dan echt gebeurd, het vliegtuig in naar India. De vlucht was prima, we hadden alledrie 3 stoelen tot onze beschikking dus konden lekker hangen. Eenmaal in Mumbai was het natuurlijk even spannend of de fietsen ook aangekomen waren. Gelukkig kan je in India dan gewoon over de bagageband heen klimmen en gluren of er 3 grote dozen staan. De mannen die de tassen stonden uit te laden vonden dat allemaal prima en lieten weten dat er inderdaad 3 grote dozen stonden. 'Even wachten' , dan kwamen ze er aan. Zo liepen we even later dus met 3 karren met op elke kar een grote doos en 4 fietstassen. Vrijwel geen passagiers op het vliegveld, maar des te meer personeel. Veel ogen dus:), wat zou er in die dozen zitten? De douanier probeerde nog even of hij ons invoerkosten kon laten betalen voor de fietsen, maar helaas dat zat er niet in. Ook het laatste stukje van de reis, naar Calcutta, ging goed.
Het voelt goed om hier te zijn. Zodra je uit het vliegtuig stapt ruikt alles naar India. De indiers hangen een beetje rond terwijl ze lekker met hun hoofd 'knikken' . Het vrolijke engelse accent. De mannen die bij elkaar op schoot zitten en hand in hand lopen. Iedereen voelt zich belangrijk, wil zich met de 'dozen' bemoeien, maar het komt allemaal goed.
In Calcutta werden we ontvangen door ms. Smith, de 89-jarige eigenaresse van het Fairlawn hotel. Hilarische plek, ms. Smith is erg extravagant en best een beetje narcitisch, maar goede plek om bij te komen. Dat hebben we vannacht dan ook gedaan, 15 uur geslapen, was even nodig.
Vanmorgen Calcutta ingegaan. Ik had me op het ergste voorbereid, maar het is me alles meegevallen. De mensen zijn echt ontzettend vriendelijk. Het is een wirwar van straatjes, over al winkeltjes, eettentje, troep, mensen, riksja's. Naast fietsriksja's heb je hier ook 'loopriksjas'. Dat wil zeggen dat er een mannetje voor de kar staat die je rennend vooruittrekt. De mannen die het doen lijken nog redelijk tevreden met hun baan, ik vind het mensonterend. Onderweg kwamen we langs het kindertehuis van 'moeder theresa' . Bijzonder om daar eens binnen te kijken. Indische nonnen die zorgen voor minder valide kinderen. Rijen met bedjes, soms met 1 kindje soms met meerdere, sommige dik, anderen zwaar ondervoed. Autistisch, mongoloide, gehandicapt, alles door elkaar.
Ik kijk mijn ogen uit, alle kleuren, de mooie mensen, de afgetakelde gebouwen, de geur van kruiden overal op straat, heb het prima naar mijn zin.

• 12 Maart 2010 - 12:38

Femke:

Hoi Maaike,

Fijn dat je goed bent aangekomen en dat ook de "dozen" gearriveerd zijn! Wel zo handig voor je lange trip. Klinkt als een goed begin. Jeetje wel een hele andere cultuur als ik het zo lees in je verslag. Lekker "opsnuiven" maar....
    Liefs Femke

• 12 Maart 2010 - 12:50

Mirjam:

Maai! Wat leuk te lezen! Mrs Smith nog steeds een rare mevrouw dus. Het is ook al een fossiel ;). Jaloers! Geniet en heel veel plezier!
    x

• 12 Maart 2010 - 14:28

Liselotte:

Wauw Maaik, je bent er echt! Hihi. Ik hoor het je vertellen en moet erom lachen. Heftige omslag ook!!

En je hebt nu al mooie foto's! Keep up the good work. :-)

Liefs

• 12 Maart 2010 - 15:53

Naooms:

Hee moppie, wat leuk om zo snel al wat te horen. Haha zo te horen sta je er lekker relaxed en flexibel in, goedzo, zo wordt het natuurlijk het leukste. Geniet lekker saampjes!

• 12 Maart 2010 - 16:00

Mama:

He Maai,

Goed om even wat te horen,blij dat de reis goed verlopen is tot nu toe,en wat een cultuurshoc ? zal dat zijn daar in Calcutta.Hier alles oke, papa miste vanochtend het lijstje voor de aldi en is van schrik maar helemaal niet naar de aldi gegaan. Met ons alles goed al moeten we wel even wennen dat je niet meer uit de trein belt maar mailt uit india. Oma is stabiel en heeft zelfs gister in haar rolstoel gegeten,dus die stress moeten we maar weer even van ons afzetten al kan het natuurlijk zo weer omslaan. Nou meissie vandaag druk geweest met jouw was , was ook wel lekker om even met de gewone dingen bezig te zijn.
    Liefs van ons beiden en veel succes met de reis morgen naar BUTHAN.
    dOE VOORZICHTIG.

• 12 Maart 2010 - 16:40

Esther:

Het klinkt super! En wat een prachtige foto's al.. We hebben gisteren een beetje meegeleefd door in Delft Indiaas te eten. Geniet en geef Renee een knuffel van me!

• 12 Maart 2010 - 17:17

Kat:

Oh, wow. Niet alleen klinkt het bijzonder, maar die fotooooooos! Wow!! Mooi om te zien hoe je de mensen ervaart. Gaaf..

xx

• 12 Maart 2010 - 17:31

MAMA:

eN NATUURLIJK VEEL PLEZIER, EN STERKTE MET HET FIETSEN, WAS IK NOG VERGETEN,DOE NU WEER IETS VERKEERD MET DE HOOFDLETTERS, ACH ACH DIE OUDJES TOCH

LIEFS

• 12 Maart 2010 - 17:32

Maike:

hi Maaik,
    Wat klinkt het goed, zo'n voorspoedige reis en goede aankomst. Ik krijg gelijk weer India-kriebels. Hoe gaat het met het eten? Ach, de eerste dagen is het sowieso nog HEERLIJK of niet?
    Heb jij die foto's gemaakt? Ze zijn prachtig!
    Wanneer gaat het fietsen beginnen?
    Toch wel heel warm trouwens, 35 graden. Ben je daar al een beetje aan gewend?
    liefs

• 12 Maart 2010 - 18:41

Bets En Wout:

Hoi Maaike
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad en dat de fietsen heelhuids zijn aangekomen. Je bent wel in een andere wereld gekomen,dat heb je heel beeldend beschreven.
    Lijkt me schitterend om dat te beleven.Ms Smith(al bijna een fossiel,las ik)had jullie goed opgevangen en jullie hebben heerlijk kunnen uitrusten.Nu gaat het dus echt beginnen.Je super sportieve oom en tante leven met je mee en krijgen lichte kriebels bij het bestuderen van het toekomstige trajekt. We vinden het fantastisch dat je deze sportieve uitdaging aangaat en zijn eigenlijk supertrots op je.Heel veel sterkte en zet hem op nicht.

Liefs van BETS en WOUT

• 13 Maart 2010 - 06:29

Joke:

Hai Maaik, Waarschijnlijk zit je al in het vliegtuig naar Buthan of ben je er al. Lekker uitgerust en aan de start van de grote fietstocht. Lekker bijgetankt en bijgeslapen in Calcutta. Mooie foto's trouwens.
    Dat mrs. Smith "pas"89 is, is bijna niet te geloven. Ze was 30 jaar geleden al 100 volgens mij. Ze gedraagt zich werkelijk als een grand lady die denkt dat ze nog in de tijd van the British Empire leeft. Als de handschoentjes van de bedienden maar heel zijn. Want het heeft iets dramatisch als je je zo gedraagt en de vingertoppen van je bedienend personeel komen aan de bovenkant van de goorwitte handschoentjes naar buiten.Het huis van moeder Trees bestaat dus nog steeds. Ze doen daar veel goeds maar het zou fijn zijn als de kinderen iets over voorbehoedsmiddelen ed. verteld zou worden. Mother was daar natuurlijk fel op tegen.
    Goed Maaike, heel veel lekkere geuren, uitzichten, ontmoetingen,wijsheid moed en succes voor het volgende deel van de tocht. Namaste, Joke

• 13 Maart 2010 - 06:56

Simone:

Lieve Maaik,

wat een mooie foto's en wat fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Lekker genieten daar en nu op naar Bhutan! En fietsen maar!

Veel liefs voor jullie allebei, x

• 13 Maart 2010 - 09:28

Merel:

Hallo Zus,

Klinkt goed. Wat bijzonder dat je zo een soort huis bezocht hebt. Zag het er wel een beetje goed uit? Of schrok je ervan? Fijn ook dat de fietsen er waren:) Je weet maar nooit he?

Tot snel op de mail en veel plezier!

Liefs

• 13 Maart 2010 - 09:46

Duncan:

Maaike!

Heb hier nog een fietspomp gevonden in de schuur, geef maar een gil wanneer ik m langs moet komen brengen. Of moet ik daar dan ook invoerrechten over betalen.

• 13 Maart 2010 - 10:42

Dick De Jong:

Leuk je eerste verhaal over je reis en je eerste indrukken uit Calcutta te lezen. Het Fairlawn hotel en Suddesrstrees zijn mij zeer dierbaar. Wi hebben er tig keer gelogeerd. Weet je dat in dat hotel de film City of Joy is opgenomen?

Doe svp de hartelijk groeten aan mevrouw Smith namens mij en namens Chris Minderhoud.

Goede reis naar Bhutan.

Dick

• 13 Maart 2010 - 12:23

Helen:

Hoi Maaike,

Wat een mooie foto's! en fijn dat jij (inclusief fiets) goed bent aangekomen. Je ziet er ook stralend uit op de foto, neem het maar lekker in je op allemaal ; )
    Veel groetjes,

Helen

• 13 Maart 2010 - 12:41

Hélène:

Ha die Maaike,
    Wat een indrukken al op jullie 1e echte reisdag door Calcutta.
    Het kindertehuis van Moeder Theresa kunnen bekijken,heel byzonder. Wat een andere wereld.
    Succes met jullie 1e fietskilometers in Bhutan.
    groetjes Hélène

• 13 Maart 2010 - 16:03

David:

Ben nog steeds jaloers :)
    Is dit nu het resultaat van je kit lens of je rammelende lens? Ziet er iig goed uit.
    have fun! ohja neem je een paar onion bahji's voor ons mee terug?
    D&L

• 13 Maart 2010 - 16:14

José:

Ha Maaike,
    Gelukkig, de eerste halte heb je veilig en gezond bereikt en de fiets is ook nog heel.De omslag zal inderdaad wel groot zijn maar fijn dat je je op je gemak voelt in Calcutta. Mooie foto's meteen al idd. Ik vertrek morgen gewoon naar Spanje. Ook niet echt vervelend natuurlijk maar wel wat anders. We hebben gisteren in de pauze nog nagedacht of er nog wat te roddelen viel maar kwamen niet echt ver. Marcel gaat de OR in maar dat wist je al en verder is er niet veel aan de hand, wat ook wel rustig is. Nou geniet van je volgende etappe richting Bhutan! groet, José

• 14 Maart 2010 - 12:11

Anne:

Lieffie, wat ver weg en wat een mooie verhalen en weetjes nu al!

Donderdag alleen maar gaan squashen, geen soepje of pilates. Sniksnik.

Ohja, leuk squashnieuwtje: we hebben met 14-7 van Kampong gewonnen. Jieha.

dikke kusx ook van Kai

• 14 Maart 2010 - 22:10

Monika:

Hi hi! Hoe is het? Nu al een geweldige site dit. Leuk om te horen dat je goed bent aangekomen en alle spullen de overtocht hebben overleefd. Zeg, wat doe je nu eigenlijk met die dozen?! ;-)
    Wat zijn de plannen voor morgen? Wens jullie heel veel plezier en geniet ervan! Tot snel! X M.

• 21 Maart 2010 - 18:42

Meera:

Nou.......de enige die echt uit India komt en niet weet hoe het daar is, reageert als laatste.

Er zijn wat vervelende dingen gebeurt en daar merk ik van dat dat behoorlijke impact heeft op alles, om gewoon net te doen of er niets aan de hand is, want ben er helaas nog niet vanaf.

Ik heb wel genoten van je 1e verhaal.
    Je verteld het op een manier dat je het best voor kan stellen, ook al zit ik hier en jij daar.

doe voorzichtig!

xxx