Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maaike dungen - WaarBenJij.nu Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maaike dungen - WaarBenJij.nu

Lhasa

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

02 Mei 2010 | Nederland, Amsterdam

Toch nog even geen radiostilte want we hebben in onze zeer luxe hotelkamer gewoon internet namelijk, het moet niet gekker worden. Gister aangekomen in Lhasa,m vroeg vertrokken uit Kathmandu want de communisten zouden gaan staken en dan kan je beter niet in de stad zijn schijnt. De winkele en restaurant zouden in ieder geval dichtgaan en vanuit het hotel was er ook het advies om niet naar buiten te gaan. De vlucht verliep wederom soepel, en met een kleine glimlach wisten we het bedrag wat we voor het overgewicht moesten betalen bijna te halveren. Bij het instappen werd gelijk het verschil tussen de Chinezen en de Tibetanen duidelijk. De chinezen dringen voor, duwen, praten allemaal net iets te hard en ondertussen rochelen en ze spugen ze continu, heerlijk. De tibetanen zijn een stuk beschaafder wat dat betreft.
Als we naar de stad rijden valt gelijk op dat de plaatsnamen op de verkeersborden heel groot in het chinees geschreven staan en heel klein in het Tibetaans. De stad is omgeven met bergen wat het klimaat heerlijk maakt. Het oude centrum is prachtig, daarom heen is het op z'n minst apart. Veel nieuwbouw, enorm brede straten, luxe auto's en vooral ook veel Chinees. Vraag me of hoe het er hier over 10 jaar voor staat als de chineze zo doorgaan, zal er dan nog iets van de tibetaanse cultuur over zijn?
Vandaag de Jokhang tempel Pokala palace bezocht. Beiden indrukwekkend, bijzonder om hier te zijn. Rondom de Jokhang tempel zie je veel mensen prosteren: knielen, liggen, opstaan, twee stapjes en dan weer naar beneden. En dat alles om in een volgend leven beter te eindigen. Onze gids vertelde dat een man ooit zo naar Daramsala is gegaan (India), hij deed er 5 jaar over waardoor zijn paspoort verlopen was toen hij bij de indische grens kwam. Gelukkig mocht hij wel door van de douane. De mensen lopen rondjes om de tempel, er zijn meer vrouwen dan mannen die dit doen, simpelweg omdat vrouwen nou eenmaal 'lager' zijn dan mannen. Ze hebben meer om voor te strijden, om hogerop te komen in een volgend leven.
Op het dak van de tempel treffen we een groep arbeiders die aan het zingen zijn en aan het stampvoeten; het maakt een heel gezellige indruk. Maar het blijkt dat ze gewoon aan het werk zijn! De grond moet aangestampt worden en om dat zo gelijkmatig mogelijk te doen zingen ze erbij zodat iedereen in hetzelfde ritme stampt.
Pokara palace is groot, echt indrukwekkend. Je krijgt als toerist maar een heel klein deel te zien van de meer dan 1000 kamers. Dat de Dalai Lama er heeft rondgelopen maakt het een speciale plek. Tragisch ook.

Onze nieuwe reisgenoot Emil is een vriendelijke sloveen die in Oostenrijk woont. Dat komt wel goed. Ook ontzettend handig zo'n man, liters water worden ineens van de winkel naar het hotel gedragen:).

Morgen een stukje fietsen op 3700m. Traplopen gaat extreem langzaam en ik kom boven als een hijgend paard. Zin heb ik wel in deze tocht!
:SMS update:: 4 mei 2010 :
In mijn tent op 4300m,heb het koud,tibet is prachtig,tranen van geluk bij het landschap,wat een bijzonder land,nu lekker slapen! Liefs

:SMS update:: 7 mei 2010 :
Rene op 4800m:maaik,zie jij de weg ook heen en weer bewegen?ja,dat zie ik ook. De hoogte doet gekke dingen met je. Geklommen van 4300 naar 5300m,zwaar,elke km stoppen om te drinken,maar Rene en ik hebben de pas gehaald,fantastisch gevoel als ik boven ben,trots! Het is hier geweldig,x

• 02 Mei 2010 - 18:35

Liselotte:

Wauw, wat een doorzettingsvermogen hebben die mensen. Ongelofelijk. Dat inspireert jullie ongetwijfeld!

De flow waar jullie in zitten is 180 graden anders dan onze flow hier. (okay, ik spreek voor mezelf) Iedereen op deze aardbol leeft zijn leven weer anders en 'vecht' voor andere dingen. Erg bijzonder om dat op deze afstand mee te voelen. Dat natuurlijk dankzij jouw schrijven.

Je ziet er gelukkig uit. Keep up the good work!

X

• 02 Mei 2010 - 18:35

Liselotte:

Je ziet er gelukkig uit. Keep up the good work!

X

• 03 Mei 2010 - 16:16

Kat:

De maoisten zijn zelfs hier in het nieuws! Blij dat jullie op tijd naar Lhasa zijn vertrokken. Jammer inderdaad dat je daar de Dalai Llama niet meer aantreft..

Fiets ze!

x

PS Het is hier ineens weer herfst. 9 Graden en regen, regen, regen.. Brrrrrrr...

• 04 Mei 2010 - 08:38

Jaap:

Ook jouw verslag heb ik met heel veel belangstelling en bewonderiomg gelezen. Waarom hebben de vrouwen die prosteren lapjes voor hun mond ? Is de lucht in Lhasa ook zo vuil?
    Dat spugen is gewoon heel smerig en dat moeten ze gewoon afleren. In Singapore lanceerde de regering toen wij daar woonden een "no spitting
    campaign" met boetes als je het wel deed en dat hielp wel.
    Dag hoor - Jaap, Vader van Renée

• 04 Mei 2010 - 15:41

Esther:

Geweldig dat je een sms update kunt sturen vanuit je tentje! Welterusten x

• 04 Mei 2010 - 16:00

Naooms:

Haha dat is een heel ander verhaal dan een Duitser: een Sloveen die in Oostenrijk woont ;-) Ai klinkt alsof de Chinezen in een paar jaar al n hele grote stempel hebben gedrukt helaas...Blij dat je blij bent!

• 05 Mei 2010 - 09:09

Femke:

Hoi Maaike,
    Wat ziet het er weer schitterend uit op je foto's. Jij ziet er bovendien ook heel gelukkig uit. Fantastisch. Houden zo.
    Ik hoop dat je het niet te koud zult krijgen daar op die hoogte. Dan maar lekker hutje mutje slapen, misschien helpt dat.
    Liefs Femke

• 05 Mei 2010 - 11:18

Helen:

Wow, je bent in Tibet! Geweldig zeg. Succes weer met fietsen ; )

• 07 Mei 2010 - 07:18

Duncan:

Jaloers! Ik wil ook...
    Mijn buurjongen heeft een trompet gekocht met Koninginnedag. Zat ik ook maar in een tentje op 4k.

• 07 Mei 2010 - 11:39

Marthe:

dank voor de sms updates!
    wat een avontuur en wat een prestaie en een ausdauer hebben jullie x m

• 07 Mei 2010 - 12:08

Adriaan:

Hallo Maaike,ik ben weer even terug uit Drenthe,gisteravond na een pittige wandeling met mama vonden wij dit verslag op het bordesje van de caravan,ik had een paar buren verteld waar jij en de andere dames zich mee bezig hielden en een van hen was zo vriendelijk dit voor ons te printen wat ik heel heel heel erg aardig van ze vond.
    Verder alles goed met jou en de anderen en niet te vergeten good old Jim?
    Zijn er na al die beklimm
    ingen en afdalingen nog geen gebreken aan het licht gekomen van Jimmy?Hou vooral jullie remmen in de smiezen,morgen koerst de Giro dItalie in Amsterdam maar dat valt in het niet bij wat jullie presteren,chapeau bas pour toi.
    Kus Hendrik

• 07 Mei 2010 - 12:28

Kat:

Wow, jullie zijn heldinnen, zelfs met O2-gebrek! Pas maar op als jullie ineens draken gaan zien is het echt mis.. ;-)

xx

• 08 Mei 2010 - 13:54

Mama:

Renee schrijft dat jullie 75 km op een dag fietsen. Wat veel en dat op die hoogte, een uitputtingslag.Geweldig dat jullie het gehaald hebben, wel koud in dat tentje vooral als je de ingang van je lakenzak niet kan vinden. Geniet ze en doe voorzichtig. Dikke kus

• 13 Mei 2010 - 05:52

Henry:

hallo maaike, wij willen in begin oktorber naar tibet, onze leeftijd zijn 69 en rokers is dat te doen
    Henry