Angst:) - Reisverslag uit Gangtok, India van maaike dungen - WaarBenJij.nu Angst:) - Reisverslag uit Gangtok, India van maaike dungen - WaarBenJij.nu

Angst:)

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

03 April 2010 | India, Gangtok

31-3-2010 Vroeg naar bed gegaan in Darjeeling na een heerlijke thali. Om een uur of 11 word ik wakker voor een plas. Als ik terugloop naar bed zie ik iets bewegen op de muur. Hmm, als ik iets zie bewegen zonder dat ik mijn lenzen in heb dan moet het wel iets groots zijn. Nog eens kijken dus. 'Jezus, er zit hier een hele grote spin roep ik'. Mart en Renee zijn gelijk wakker. Mart springt uit haar bed, Renee springt op haar bed:). De spin beweegt snel, zoeken dus. Even later hebben we hem weer in de gaten. 'Mart hij heeft ogen' roept Renee, 'hij heeft ogen'. Mart is dapper en vangt de spin met een emmer. Van schrik krijgen we de slappe lach. We eten snoepjes om weer te ontspannen. Mart en ik liggen al in bed, Renee staat midden in de kamer en zegt alleen maar 'ik wil niet meer bewegen'. 'Nou hup je bed in' zegt Mart. Het duurt een tijdje voor we weer slapen.

Echt een beetje angstig ben ik pas de volgende dag op de fiets. De zon schijnt als we Darjeeling verlaten en het eerste stuk gaat rustig aan naar beneden. We zien de toppen van de Kanchenjunga, gaaf! Even later gaat de weg zo stijl naar beneden dat ik het echt niet zo leuk meer vind, beetje hoogtevrees en voel niet genoeg controle. Na een korte stop met thee helpen Mart en Renee me naar beneden, mental support, fijn! 12km later ben ik er, doodeng maar wel een overwinning op mezelf.

In het gebied rondom Darjeeling en Siliguri staat op veel plekken 'we want ghorkaland'. Het is duidelijk dat het om iets politieks gaat, eerlijk gezegd heb ik nog nooit van Ghorkaland gehoord maar bij navraag blijkt dat de bewoners van dit gebied een eigen staat willen vormen, net als Sikkim. De indische regering staat dit echter niet toe. Die zouden dan namelijk alle inkomsten van de thee uit Darjeeling mislopen. Sikkim is wel een onafhankelijke staat, het is er wat rijker en ook wat anders dan in de rest van India.

1 april rijden we Sikkim binnen, nieuwe stempel in het paspoort en we mogen door. De volgende ochtend zitten we om 6 uur op de fiets want het is warm. Pittige klim van Rangpo naar Gangtok, de hoofdstad van Sikkim. Gangtok is anders dan andere indische steden, ze willen hier een soort 'Singapore' van maken. Dat is het nu zeker nog niet, maar de sfeer is hier wel veel westerser dan in andere plaatsen. Langs de weg zijn overal voetpaden en in het centrum is een autovrij gedeelte met winkels, restaurants en een soort promenade met plantenbakken en bankjes. Niet echt indisch, ik heb eerder het idee dat ik in Barcelona rondloop.

Gister na aankomst gingen we gelijk wat eten scoren op die promenade, fietsen naast het bankje geparkeerd en lekker even een veg roll eten. Die hadden we wel verdient. Daar dacht de plaatselijke politie agente heel anders over, want die mooie promenade was natuurlijk niet bedoeld om fietsen te parkeren. Met veel gebabbel lukt het om onder een bekeuring uit te komen, haar mannelijke collega vindt ook dat ze zeurt maar dat kan hij natuurlijk niet zeggen. Als we maar snel door eten ziet ze deze overtreding door de vingers:).

De komende dagen gaan we verder naar het noorden. Een aantal dagen gaat er een gids mee omdat je in die gebieden niet zelfstandig mag reizen. Kunnen we dus weer even zonder bepakking. Het is nog niet duidelijk of we helemaal naar Gurudungmar Lake kunnen komen, dat hangt een beetje af van het humeur van het leger bij het laatste checkpoint:), het blijft India. De weg zal in ieder geval rustiger worden en daar kijk ik erg naar uit.

  • 03 April 2010 - 06:55

    Marthe:

    Lieve Maaike, ook in de reisverslagen vormen jullie een superteam. Ik lees die van jou en Renee natuurlijk gretig. wat schrijf je goed. we genieten ervan. En mooie foto's! veel succes en sterkte op de volgende strech. Marthe, moeder van Renee

  • 03 April 2010 - 07:56

    Kat:

    Eindeloos respect voor jullie moed!

    x

    PS Geef mij maar een Xanax.. ;-)

  • 03 April 2010 - 08:38

    Adriaan:

    Hallo dochter,een huiveringwekkend verhaal dat met die spin en ik geef je meteen de goede raad;aai ze niet.
    Ik weet niet hoe groot dat beest op jullie kamer was,maar als het in de orde van 8 tot 12 cm is dan hebben we te maken met de Indiase vogelspin die zeer snel en giftig is maar niet agressief.
    Ik heb wederom mogen genieten van een prachtig verslag en de mooie foto reportage.
    Hou ons op de hoogte Maai, en wens jullie hele prett
    ige Paasdagen toe.
    Hendrik

  • 03 April 2010 - 11:23

    Mirjam:

    Ha Maai! Blijft fijn om je avonturen te lezen, wat een machtige uitvinding toch, dat internet! En een spin met zichtbare ogen.... huuuu, jullie liever dan ik :)
    Voortzicht&plezier, liefs!

  • 03 April 2010 - 14:38

    Saskia:

    he bikkel(s)
    Geweldig leuk om je te volgen, gelukkig dat je ook zo'n talent hebt om te schrijven! Maarre,
    wat is er nou met die spin gebeurd? Zit ie nu nog onder z'n emmertje? No mercy, ik snap dat. En je weet het; 'een avondspin brengt....'. Jullie dus Heel Veel Zegen :-D

  • 04 April 2010 - 20:45

    Monika:

    Dag popje! Hoe is het?
    Wat een verhaal over je huisdier.... Dat je nog geslapen heb die nacht! Vreselijk! Aan de andere kant kan ik voorstellen je na zulke tochten toch wel slaapt..;-) wat een leuke verhalen allemaal weer en wat eeen mooie foto's! En haha, die orenschoonmaker! Hilarisch! Kun je dat niet even mailen naar al die werkgroepen vh kabinet die de bezuinigingen net hebben berekend? ik zie een hele alternatieve arbeidsmarkt...;-)
    En goeie reax van je vader, haha, goed hoor jos dat je opkomt voor de oren van je dochter! ;-)
    leuk dat je had gemaild trouwens, et mij is het ietsie beter.;-).
    nou hunnie, veel plezier en geniet ervan! spreek je snel weer, dikke kus, monique

  • 04 April 2010 - 20:46

    Monika:

    en ohja, de groeten aan Jim.

  • 04 April 2010 - 20:47

    Monika:

    Jim, echt hilarisch...
    Waar heb je tegenwoordig nog een man voor nodig?! ;-)

  • 05 April 2010 - 06:54

    Liselotte:

    Het contrast is groot: Wij zijn hier schattig zelf geschilderde eitjes aan het verstoppen voor kinderen die dan denken dat de paashaas dat heeft gedaan. Het zonnetje schijnt af en toe, afgewisseld door flinke buien. De Narcissen prijken gelukszalig op tafels in NL huiskamers....Een picture perfect Pasen.

    In India gaan 3 dappere krijgers in de nachelijke uren vogelspinnen te lijf!! (Thank god for Marthe,
    BRRR) en worden steile wegen (en onvermurwbare politieagentes) overmeesterd.

    Wat een leven Maaikie!

    Zoenen van mij.


  • 05 April 2010 - 09:07

    Esther:

    Wat een verhaal weer ;-)
    Echt ''never a dull moment'' met jullie haha!

  • 05 April 2010 - 10:22

    Lia :

    hoi Maaike,
    wat ben jij aan een fantastische onderneming bezig zeg!
    petje af, wat moet het ongelooflijk mooi zijn en enorm indrukwekkend om door die bergen te fietsen met spectaculaire afdalingen.
    Ik ben nog aan het genieten van de foto's die mijn dochter gemaakt heeft in India. Zij heeft in een totaal ander gebied gezeten dan waar jij nu bent. Het wordt weer duidelijk hoe groot dit land is en hoe verschillend en dan niet alleen het landschap maar de koppies van de kinderen zijn niet te vergelijken met de kinderen in het Westen en Zuiden van India.
    Wat heerlijk dat jullie zo'n goed team hebben, je kan elkaar er door heen trekken maar je kan je ervaring delen en dat is wel heel fijn.
    geniet daar dan geniet ik hier van je prachtige verhalen.
    succes ook voor de andere meiden.
    groetjes Lia

  • 05 April 2010 - 19:30

    Kim:

    Hoi maaike!

    Wat leuk om je verhalen te lezen!
    Ik wist niet datje ook een waarbenjij.nu had. Je moeder was vandaag de post komen halen en we hebben even bijgekletst. Ze vertelde me over deze site en dat je aan het genieten bent. Dus ik moest wel even je berichtjes lezen!
    Je huisje is nog steeds tiptop in orde en ik heb het enorm naar mijn zin.
    Geniet ervan daar en we houden contact

    Liefs Kim

  • 06 April 2010 - 16:09

    Jaap Gerritzen:

    wat schrijf jij een leuke berichten ! Ik heb ervan genoten. Dat verhaal van die spin houden we erin. Is Ghorkaland niet waar de Ghurkas vandaan komen, die elite en moedige soldaten in het Engelse leger? Ik weet niet of dat nog gebeurt.
    ik verheug me op je volgende bericht !

  • 07 April 2010 - 07:52

    Egbert:

    Hee Kanjer(s)!

    Gaaf dat jullie door de streek fietsen waar mijn lievelingstheeën vandaan komen (Darjeeling, Assam, Sikkim). Ben er nooit geweest, maar weet wel hoe het smaakt (dat dan weer wel).

    Hier in Den Haag is het lente. Ook leuk! Hee, stay okay, stay on your bike!

  • 08 April 2010 - 19:27

    PF:

    Maaike bedankt voor je verslagen, zo kan ik Mart ook een beetje volgen,

    PF

  • 09 April 2010 - 18:21

    Bets:

    Lieve Maaike

    Eindelijk weer even een reactie van die 65+ er uit Zwaag. Wat een verhalen,zeg! Wat kun je beeldend schrijven. Ik zie het helemaal voor me,dat geploeter in die prachtige omgeving. Je moet wel tot het naadje gaan,begrijp ik. Ik ben natuurlijk een beetje jaloers:was ook graag zo'n uitdaging aangegaan,maar ben ook blij dat ik rij op mijn elektriekje! Verschil moet er zijn nietwaar?
    Geniet!!!!

    liefs

    Bets

  • 10 April 2010 - 09:24

    Maike:

    hi maaik, wat maken jullie VEEL mee zeg. Prachtige foto's weer; wat een natuur!!!
    Toch wel fijn om te horen dat jij -stoere Maaike- ook iets eng vindt. Al die hoge bergen en steile afdalingen. Ik vind jullie super dapper!
    Ik ben benieuwd waar jullie nu zijn!

    liefs maike

  • 11 April 2010 - 10:41

    Femke:

    Hey Maaike,

    Jaja zo kom je weer eens wat meer te weten over thee. Mooie foto's ook.
    Leuk om je te volgen en knap dat je die afdaling hebt geklaard! Lijkt me doodeng.
    Liefs Femke

  • 24 April 2010 - 17:39

    Naoom:

    Grrr Indiase bureaucraten en gezwam! Lijkt me inderdaad erg eng stijl naar beneden...gelukkig heb je je buddy's bij je. Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Gangtok

de berg op!

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2011

Ga je mee fietsen in Tibet?

12 Juni 2010

Het einde

08 Juni 2010

Srinagar 3013 km, ik ben er!

03 Juni 2010

Stof

03 Juni 2010

Fietsen op de maan langs kleine paradijsjes
maaike

Actief sinds 16 Dec. 2009
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 79253

Voorgaande reizen:

10 Maart 2010 - 11 Juni 2010

de berg op!

Landen bezocht: